LOOK ==>>

Why Mainstream Media Represents the View of Billionaires … Instead of Average Americans

Global Research, June 17, 2017
Washington’s Blog 16 June 2017

We noted yesterday that the Washington Post is owned by one of the world’s richest guys, worth $72.8 billion  … and who may soon become THE world’s richest.

And you probably won’t hear it from the New York Times, but the largest shareholder of the Times  is the sixth wealthiest guy … worth $54.5 billion. He used to be THE richest person, but he’s slipped a little in the rankings.

It’s not just the Post and the Times …

Forbes reported last year:

Washington Post executive editor Martin Baron and Amazon founder Jeff Bezos, who owns the Washington Post, on stage at the Post’s “Transformers” conference in May 2016.  (Source: Forbes)

Billionaires have long exerted influence on the news simply by owning U.S. media outlets.

Some billionaires, like Rupert Murdoch and Michael Bloomberg are longtime media moguls who made their fortunes in the news business. Others, like Amazon founder Jeff Bezos, bought publications as a side investment after building a substantial fortune in another industry. Billionaires own part or all of several of America’s influential national newspapers, including The Washington Post, The Wall Street Journal and the New York Times, in addition to magazines, local papers and online publications.

Several other billionaires, including Comcast CEO Brian Roberts and Liberty Media Chairman John Malone, own or control cable TV networks that are powerful but not primarily news focused.

Here’s a look at some of the billionaires who own news media in the United States:

Michael Bloomberg – Bloomberg LP and Bloomberg Media

Michael Bloomberg, the richest billionaire in the media business, returned to his eponymous media company in September 2014, eight months after stepping down as mayor of New York City. One notable sign of his influence on the publication: Michael Bloomberg doesn’t appear on Bloomberg’s Billionaires Index. FORBES pegs his net worth at $45.7 billion. Bloomberg cofounded his financial data company in 1981 with Charles Zegar and Thomas Secunda, both of whom are now billionaires as well thanks to their minority equity stakes in Bloomberg LP. The company expanded into business news coverage and has more than 2,000 reporters around the world. In 2009, Bloomberg LP bought Business Week magazine from McGraw Hill for a reported $5 million plus assumption of debt.

Rupert Murdoch – News Corp

Rupert Murdoch, former CEO of 21st Century Fox , the parent of powerhouse cable TV channel Fox News, may well be the world’s most powerful media tycoon. He is executive co-chairman of 21st Century Fox with his son Lachlan and is also chairman of News Corp, which owns The Wall Street Journal and other publications. Altogether, his family controls 120 newspapers across five countries. Saudi billionaire Prince Alwaleed Bin Talal also owns 1e of News Corp, after cutting down his holdings from 6% in early 2015.

Donald and Samuel “Si” Newhouse – Advance Publications

Donald Newhouse and his brother Samuel “Si” Newhouse inherited Advance Publications, a privately-held media company that controls a plethora of newspapers, magazine, cable TV and entertainment assets, from their father. Advance owns newspapers in 25 cities and towns across America and is the country’s largest privately-held newspaper chain. Conde Nast, a unit of Advance Publications, publishes magazines including Wired, Vanity Fair, The New Yorker and Vogue. Si stepped down as chairman of Conde Nast in 2015.

Cox Family – Atlanta Journal-Constitution

Cox Enterprises , owned by the billionaire Cox family, counts The Atlanta Journal-Constitution and a number of other daily papers among its many media investments. James Cox, the company founder and grandfather of current chairman Jim Kennedy, bought his first newspaper, the Dayton Ohio Evening News, in 1898. The Cox Media Group Division today owns the Journal-Constitution and six other daily newspapers, more than a dozen non-daily publications, 14 broadcast television stations, one local cable channel and 59 radio stations.

***

John Henry – The Boston Globe

Billionaire Red Sox owner John Henry purchased the Boston Globe in October 2013 for $70 million. Henry agreed to purchase the Globe just days after Bezos acquired the Washington Post. The Globe was previously owned by the New York Times for twenty years. At the time of his purchase, Henry said he didn’t plan to influence the paper’s sports coverage.

Sheldon Adelson – The Las Vegas Review-Journal

In December 2014, Las Vegas casino billionaire Sheldon Adelson secretly bought the Las Vegas Review-Journal. The newspaper’s  own reporting outed the billionaire buyer, who reportedly arranged the $140 million deal through his son-in-law. Since then, there have been reports of Adelson influencing coverage of himself at a newspaper that in the past was often critical of the billionaire.

Joe Mansueto – Inc. and Fast Company magazines

Morningstar CEO Joe Mansueto made his $2.3 billion fortune at the investment and research firm he founded in 1984. One month after taking Morningstar public in 2005, Mansueto bought Inc. and Fast Company magazine from G&J USA.  In a statement at the time, he wrote, “I wasn’t looking to buy a magazine. Or two, for that matter….I bought them because I’m passionate about their missions. Their past, present, and future contributions.”

Mortimer Zuckerman – US News & World Report, New York Daily News

Real estate billionaire Mortimer Zuckerman is the owner of both US News & World Report and the New York Daily News. Zuckerman serves as chairman and editor-in-chief of U.S. News & World Report, which he bought in 1984. In the years since, US News & World Report has made a name for itself with its lucrative rankings, including Best Colleges, Best Graduate School and Best Hospitals lists. Zuckerman bought the Daily News out of bankruptcy in 1993 and unsuccessfully tried to sell the tabloid newspaper for six months in 2015.

Barbey family – Village Voice

In October 2015, investor Peter Barbey bought the Village Voice, a New York City alternative weekly, through his investment company Black Walnut Holdings LLC for an undisclosed price. Barbey is a member of the billionaire Barbey family, which made its fortune in textiles and manufacturing. In 1989, John Barbey started the Reading Globe and Mitten Manufacturing Company in Pennsylvania. His son J.E. Barbey took the company, which was then known as Vanity Fair Silk Mills, public in 1951 and the family still owns nearly 20% of the company. The family has also owned a local Pennsylvania paper, The Reading Eagle, for generations.

Stanley Hubbard – Hubbard Broadcasting

Media mogul Stanley Hubbard is CEO of Hubbard Broadcasting, which has 13 TV stations, including a number of ABC and NBC news affiliates in the Midwest, and 48 radio stations. In August, Hubbard bought a stake in PodcastOne, a one-stop shop app for podcasts, through Hubbard Broadcasting. Media runs in Hubbard’s family; his father started Minnesota’s first commercial TV station in 1923.

Patrick Soon-Shiong – Tribune Publishing Co.

On May 23, Tribune Publishing Co. announced that L.A. doctor and pharmaceutical billionaire Patrick Soon-Shiong’s Nant Capital was investing $70.5 million into the media company, making Soon-Shiong the second-largest shareholder. He is now the vice chairman of the media company, which owns papers like The Los Angeles Times and The Chicago Tribune.  In an interview with CNBC, Soon-Shiong described his investment as an “opportunity to actually transform this newspaper world into this next generation.” In 2014, Tribune Publishing Co. was spun out of Tribune Company , which changed its name to Tribune Media Co. Tribune Co. had previously been owned by billionaire real estate investor Sam Zell, who took control of Tribune Co. in 2007. Less than a year later, the company went bankrupt. Four years later, Tribune Co. emerged from bankruptcy after being bought by Oaktree Capital Management, Angelo, Gordon & Co and JPMorgan Chase.

***

Warren Buffett – regional daily papers

Warren Buffett, as CEO of Berkshire Hathaway, has invested in a number of small newspapers and owns about 70 dailies today. In 2012, Berkshire Hathaway acquired 63 daily newspapers and weeklies in Virginia, North Carolina, South Carolina and Alabama from Media General for $142 million.

Viktor Vekselberg – Gawker

Russian billionaire Viktor Vekselberg’s investment arm, Columbus Nova Technology Partners, bought a minority stake in Gawker in January 2016 for an undisclosed amount. The online media company took outside funding for the first time in anticipation of legal fees incurred by a lawsuit brought by wrestler Hulk Hogan, according to a leaked memo from Gawker founder Nick Denton. Hogan sued Gawker after it published a sex tape. In March a jury awarded Hogan $140 million in damages. Gawker aims to appeal the ruling.

Even the New York Times notes:

[There is] an aggressive bid by the very wealthy to control the American news media at a time when it is in a financially weakened state, struggling to maintain its footing on the electronic frontier’s unstable terrain.

***

Billionaires do not become billionaires by being passive about their own interests. In other instances, once wealthy individuals are involved, those interests can appear to take over.

***

And long before Mr. Murdoch, there was one William Randolph Hearst, who defined what it meant to be a media mogul.

Noam Chomsky points out that big status quo-loving corporations own the media, cater to other big status quo-loving advertisers, and filter out stories which question the status quoExtreme media consolidation has made the problem worse than ever before. And see this.

Thing have only gotten worse since this chart was prepared in 2004:

And Matt Stoller points out that monopolization is the problem behind “fake news”.

Is it any wonder that the mainstream corporate media reflects the views of the oligarchs, and not average Americans?

Featured image: 21st Century Wire

READ ENTIRE ARTICLE HERE

Share

Leave a Reply

Listen Live with Player Below

Truth Walk 9/11
9/11: Explosive Evidence Experts Speak OutWTC7
The 911 Blockbuster--A Must See Video!!

9/11: Explosive Evidence -- Experts Speak Out
by Architects & Engineers for 911 Truth

The 43 technical experts interviewed in Experts Speak Out lay out the case for controlled demolition from their individual areas of expertise in hi-rise architecture, structural engineering, metallurgy, chemistry, physics, and controlled demolition. The seeming implausibility of the implications of the three World Trade Center skyscrapers being demolished with explosives is also handled quite skillfully in the film, as eight experts in psychology discuss the difficulties many people have in confronting the myth-shattering reality. This is a newly released DVD.
Available as a Thank-you Gift with your Donation.


Eton Radio
The Must Have Emergency Tool!

Etón FR160B Microlink Self-Powered (Hand Crank Power) AM/FM/NOAA Weather Radio with Flashlight, Solar Power and Cell Phone Charger (Black)
by Eton

AM (520-1710 KHz) & FM (87-108MHz) NOAA weatherband USB cell phone charger (USB cable not included) 3.5 mm headphone Accessories: owner"s manual, warranty card

Reviews: Excellent Item for Travel, Backpacking, Camping, Etc.

This radio is a great little investment. It does exactly everything it states it should. On a 60 second crank I got hours of play. I ran the radio completely dead by leaving the light on and the radio playing at half column. I let the radio play like this with the light on for at least an hour before it went dead. I then put it out in the sun and let it charge with the solar charger for about four hours and then turned the radio on and let it play for only about an hour and then just didn't want to complete the experiment. I am very pleased with this radio. 60 seconds of cranking for hours of play is very reasonable. Letting it charge out in the sun and getting hours of play is very reasonable. I have other brands like this in the past that you would crank for 5 to 10 and get maybe 10 minutes of play.

The USB charge does work, but know that it will not charge an iPhone 3Gs. This is more a problem/restriction of the iPhone 3Gs (a widely discussed complaint across the Internet for many-many generic charging devices) and is not because of the radio. Charging my old Samsung phone was not a problem.
Available as a Thank-you Gift with your Donation.


Donate Your Car To No Lies Radio
Capitalism: A Love StoryCapitalism: A Love Story. On the 20-year anniversary of his groundbreaking masterpiece "Roger & Me," Michael Moore's "Capitalism: A Love Story" comes home to the issue he's been examining throughout his career: the disastrous impact of corporate dominance on the everyday lives of Americans. But this time the culprit is much bigger than General Motors, and the crime scene is far wider than Flint, Michigan.
Available as a Thank-you Gift with your Donation.

Recent Listeners

Archives

June 2017
S M T W T F S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

User Login